نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(453)
ســوره 2 : بقـــره ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )
( قسمت شصت و چهــارم)
مهمـانی حـقّ
توضیح : از اتفاقات جالبی که در این وبلاگ قرآنی روی می دهد این است که بدون هیچ گونه تغییری
در برنامه نگارش مطالب ، گاهی یادداشت یک روز دقیقاً مصادف می شود با حوادث تاریخی همان روز !
و این بار نیز برای چندمین مرتبه است که این اتفاق نادر روی میدهد !
آری ؛ در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و مطلب ما هم بهمان ترتیبی که جلو می آمد
رسیده به آیات مربوط به روزه و رمضان ،
این ایام پر فیض و برکت بر شما و همه مسلمانان مبارک باشد
( جزء دوم صفحه 28 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ
183 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ
کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید ، بر شما روزه نبشته آمد ،
چنان که بر پیشینیان نیز نبشته بود ، تا مگر باز شما پرهیزکار شوید .
مفسران نوشته اند :
بر ترسایان پیشینیان روزه ماه رمضان را واجب کردند ،
و چون روزه ، گاه در تابستــــــان گرم ،
و گاهی در زمستان سرد واقع می شد ،
آن ها به روز بهـــــار تغییر دادند !
و ده روزه کفّــــاره را علاوه کردند !
و بر اول و آخر رمضان یک روز روزه افزودند !
ولی پیغمبر (ص) فرمود :
روزه را با دیدن ماه بگیرید ،
و با دیدن ماه بعد بخورید ،
و افزون بر آن درست نیست .
برخی نوشته اند :
خداوندروزه روزهای سیزده و چهارده و پانزده هر ماه را
بر آدم صفی (ع) واجب کرد !
علت آن بود که چون به زمین آمد ،
از گرمی و تابش آفتاب سوخت ،
و سیـــــــــاه شد !
ولی پس از روزه سه روز ، بدنش سفید شد !
به این جهت آن سه روز را ایــام البیـــض خوانند !
پس پیشینیان از آغاز آدم هم روزه داشته اند ،
پیغمبر (ص) فرموده اند :
روزه نصف صبـــــــر است ،
و صبــــــر نصـــــــــف ایمـــــــان ،
و دارای ســـــــه رکن است :
1 ـ باید بدانند که ماه رمضان 29 یا 30 روز است ،
و به گفته یک عـــدل اکتفــــــا کنند !
اما در آخـــر مـــاه دو عــــدل باید ،
و اگر شهری که ماه دیده اند
با شهر دیگر که ماه ندیده اند
16 فرسنگ فاصله باشد ؛
بر شهر دوم پیروی واجب نیست .
2 ـ رکن دوم نیت است ، که هر شب باید نیّــــت روزه کرد .
3 ـ از خوردن و آشامیدن از روی قصد و عمد خود داری باید کرد .
در این آیتخــــداونــــد
به زبان اشارت و بیان حکمت می فرماید :
ای شما که ایمان آورده اید ؛
روزه به شما نبشته شده ،
از آن جهت که شما مهمـــان حــــقّ خواهید بود ،
تا فردا در بهشت میمانان گرسنه به میهمانی روند !
چون کریمان کسی را که به میهمانی برند
دوست دارند که میهمان گرسنه باشد
تا به دل میهمان شیرین تر آید !
نقــل شـــده :
عارفی دعوتی ساخت هیچ کس نیامد !
دست به دعا برداشت و گفت :
خــدایـــا ؛
اگر بندگان را فردا به آتش فرستی ،
بهشت و نعیم آن هم چون سفره باشد
که خورنده بر آن نیست !
############################
آری ؛ هرچه خزینه نعمت خداوند است ،
همه برای مؤمنان و خورندگان است !
که خود نخورد ، و از آن جاست که فرمود :
صمدیت مراست ، خود نه بخورم و نه بیاشامم ،
و روزه داران خــود را پاداش بی حساب دهم ،
که خواستـــــه مـــــا را پـذیــرفتــــــه ،
و از روی ناخوردن دوستی ما را خواسته اند !
حکمت دیگر روزه آن است که :
خـــداونــــــــدان نعمــــــــت ،
حال درویشان و گرسنگی ایشان را بدانند ،
و با ایشان یاری کنند !
از این جا بود که خداوند ،
از اول محمّد (ص) را یتیم کرد !
تا یتیمان را نــــوازش کند ،
پس غریب کرد ، تا غریبان را رحمت آورد،
و بی مال کرد ، تا ناداران را فراموش نکند !
با تو در فقر و یتیمی ما چه کردیم از کرم
تو همان کن ای کریم از خلق ما با خلق ما
روزه مؤمنان را به زبان شریعت شنیدی ،
اکنون روزه عارفان را به زبان طریقت
از اهل حقیقت بشنو !
اگر تــو تــــــن به روزه دادی ،
ایشان دل را به روزه دادند ،
تو از بامداد تا شامگاهان روزه داری کردی ،
و ایشان از اول تا آخر عمر روزه دارند !
میدان روزه تــــــــــو یک روز !
و میدان روزه آنان یک عمر است !
شبلی یکی از مریدان را گفت :
توانی روزه همیشگی گیری ؟
گفت : چون است ؟
گفت : آن که همه عمر خود را یک روز سازی و به روزه باشی !
و پس به دیدار خداوند روزه را بگشائی ؟ !
خــدایـــــا ؛
در این درگاه ، همه ما نیازمند روزی باشیم ،
که قطره ای از شراب محبت ،
بر دل مـــــا ریــــــزی !
تا که ما را بر آب و آتش بر هم آمیزی !
ای بخت ما ، از دوست رستخیزی !
همه مشکلات مــــــا
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبوب دلهـا و منجی انسانهـا
حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم
موضوع :